ثقافة وفن / مصر العربية

بعد نجاح بنت الجيران.. حسن شاكوش يثير الجدل

  • 1/2
  • 2/2

تستمرأزمات حسن شاكوش بعد طرحه  أغنية "بنت الجيران" التي حققت نجاحا كبيرا، ليصل الهجوم عليه من مطرب "المهرجانات" الذي سبق وغنى معهم.

 

لم تكن أغنية "حسن شاكوش" "بنت الجيران" الأولى له، فسبق وقدم مع نجم المهرجانات حمو بيكا  عدد من الأغاني منها "لما بغيب مبغيبش اوانطة "،  ومهرجان "صاحبي دراعي" وغيرها.

 

وحالة من الغضب سيطرت على جميع الأطراف سواء داخل عالم المهرجانات، أو خارجها مع أسماء مثل محمد حماقي،والملحن محمد مدين.

 

حمو بيكا: أنا لي عملتك 

 

وشن مطرب المهرجانات الشهير "حمو بيكا" هجوما على حسن شاكوش قال فيه " لما تيجي تقول تاريخك  قول تاريخك بشغلك.. احنا لي خلناك تتشاف غير كده مكنش حد هيعرفك .. بس لما تحارب في للي منك يبقى لا.. وأي نجم مهرجانات هيشتغل أنا هشتغل"، مشيرا إلى أن نقابة المهن الموسيقية  منعته من الغناء وعليها منع حسن شاكوش.

 

وتابع "عمر كمال أطيب منك مش هلاقى زيه فى الحياة، سواء يعمل شغل معايا ولا..الخبث عندك، وأنت معروف طول حياتك معروف، فى مثل بيقولك دا شبع بعد جوع.. أنا عامل تراك جايب 100 مليون.. لما شاف الشهرة دي  بقى ماشس يقول أنا نمبر وان".

 

 

 

ازمة شاكوش مع عمر كمال

 

خرج عمر  كمال الذي يشارك حسن شاكوش في غناء "بنت الجيران" واتهمه  بتعمد تهميشه وإنكار مجهوده في نجاح هذه الأغنية،وعدم ذكره في البرامج الحوارية التي قام بها.

 

كتب  عمر عبر صفحته الشخصية "مهما حاولت تبعد عمر كمال عن الصورة، فى برامج ومقابلات وأخبار وكل حتة، الناس عارفة كويس جدا مين بيغنى إيه وعارفة إن "سكر محلى محطوط على كريمة" "بنت الجيران شغلالى أنا عنيا"، كوبليهات عمر كمال، المصريين فاهمين وناصحين وقاريين كل حاجة، حور وغير عناوين وخد تعب غيرك، ربنا الغني عن كل حاجة".

 

 

وسبق واتهم الشاعر ايمن بهجت قمر  "شاكوش" بالسرقة قائلا :  "لفت انتباهي أن شاكوش وعمرو كمال نازلين اعتذارات لحماقي ومدين، ومافيش اعتذار للشاعر محمد عاطف اللي كاتب اغنية "حاجه مستخبية" على اساس ايه مش فاهم!". 

 

وتابع: "حذف كلماته والتحوير فيها جريمة وسطو أدبي.. اللهم بلغت عشان بصراحة الموضوع مستفز والناس لازم تعرف الحق مع مين هي مش بالنجومية .. وبتعتذر للمطرب أساسا ليه مش فاهم !!".

 

وكان قد خرج الملحن محمد مدين يتهم  كلا من حسن شاكوش وعمر  كمال بسرقة لحن أغنية "بنت الجيران" من أغنية "حاجة مستخبية" التى قدمها من قبل للفنان محمد حماقي
 

في سياق متصل، حصل حسن شاكوش على درع يوتيوب الذهبى وذلك بعد تخطى عدد مشتركى قناته على موقع يوتيوب مليون مشترك. 

 

 

 

 

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

قد تقرأ أيضا